מה זה פוליאמיד

בתחום הכימיה בכלל, וגם בתחום כימית חומרי הגלם למיניהם בפרט, יש לא מעט מונחים טכניים שלא מוכרים כל כך לציבור הרחב, כך גם באשר למונח פוליאמיד, אם כי למעשה כולנו מכירים אותו שכן הוא חומר בולט וחשוב מאוד בתעשייה המודרנית. מהו פוליאמיד בדיוק, כיצד הוא פותח ולאלו מטרות משתמשים בו בעיקר? הינה כל מה שחשוב לדעת.

 

הפוליאמיד מוכר לנו גם בעוד שם

בעולם הייצור פוליאמיד הוא מונח ידוע למדי. אך בכל הנוגע לשאלה מה זה פוליאמיד, רצוי קודם כל לחדד מעט את הדברים ברמת המונחים. פוליאמיד ידוע בציבור הרחב גם בשם ניילון. וניילון הוא בפועל השם המסחרי של פוליאמיד.

 

מתי הומצא הפוליאמיד?

יש התפתחויות היסטוריות כלליות וגדולות, כמו למשל מה שמכונה תעשייה 4.0. במקביל, מתרחש בהתמדה היקף גדול של חידושים ופיתוחים בתחומי משנה רבים של התעשייה. בין היתר ובאופן בולט למדי רואים זאת בתחום החומרים. אחת ההתפתחויות החשובות ביותר מבחינה זו הייתה פיתוח הפלסטיק לסוגיו. כאן נציין, כי פוליאמיד הוא למעשה סוג של פלסטיק. החברה האמריקאית הוותיקה “דופונט” פיתחה אותו בהדרגה. מאמצי פיתוח אלה הגיעו לשיאם בשנים 1935 עד 1938, שאז היא גם רשמה על פולימר זה פטנט.

 

הרכבו הכימי של הפוליאמיד

כאמור, פוליאמיד הוא סוג של פלסטיק, ומבחינה כימית הוא סוג של פולימר סינתטי אורגני. במקרה זה מדובר בפלסטיק שמבוסס על יחידות אמיניות מסוג אמידים (Amides). עם השנים, התפתחו מגוון ואריאציות לפוליאמיד, באופן שמאפשר להשתמש בו בצורות מגונות למטרות רבות ושונות למדי.

 

שימושים נפוצים בפוליאמיד

השימושים בחומר זה רבים והם מתבטאים במגוון תעשיות מודרניות, ובהמשך המאמר נביא כמה דוגמאות לכך. באופן כללי, אפשר לומר שמנצלים את היותו חומר מלאכותי כך שיותאם למגוון מטרות ברמת התאמה גבוהה. אם זה בתכונות החומר, בצבע שנותנים לו, במידת גמישותו, באטימותו למים או בכל תכונה אחרת.

 

אילו יתרונות יש לפוליאמיד?

· עלויות נוחות – ההיבט הכספי הוא היבט קריטי באשר לחומרי גלם. חלק מהצלחתו של הפוליאמיד, נובע מכך שהוא זול לייצור כחומר גלם וגם לעיבוד בהמשך.

· מתאים לעיבוד – אפשר לעבד ניילון באמצעות תהליכי עיבוד שבבי כולל טכניקות כרסום וחריטה לדוגמה.

· בטוח – חומרים כימיים שונים עשויים להיות מסוכנים לייצור או לשימוש במוצר הסופי. פוליאמיד הוא בין החומרים היותר בטוחים מבחינה זו.

· מבודד – פוליאמיד עשוי לשמש כמבודד חשמלי או כמבודד חום.

· נקודת היתוך נמוכה – התכת פוליאמיד דורשת טמפרטורה נמוכה יחסית. נקודה טכנית זו מקלה על עיבודו ומצמצמת את עלויות האנרגייה שדרושות לשם ייצור בעזרתו.

 

שימושים נפוצים בתעשייה

אלה כמה דוגמאות מעניינות לשימושים הרבים של פוליאמיד בחיים המודרניים:

· חלקי מכונות – מענה לדרישות מיוחדות במכונות, כגון צינור עמיד לחום.

· בגדים – שילוב בבדים לשם הוזלת הבד וחיזוקו.

· תעשיית הרכב – לייצור חלקים שונים, כגון כריות אוויר.

· מטריות – תודות לעמידות למים.

· פקקים – תודות למחיר הזול ולקלות העיבוד.

· רכיבים חשמליים – תודות ליכולות הבידוד.

· תעשיית הבנייה – למשל לשם יצירת תרכובות חומרי גלם בעלות תכונות מיוחדות.

 

לסיכום

פוליאמיד או ניילון הוא אם כך חומר חשוב מאוד ורב שימושי. ההיסטוריה הארוכה והמוצלחת שלו מעידה על כך שהוא כנראה גם יישאר איתנו לעוד זמן רב. אם אתם עוסקים בייצור, בהחלט כדאי לכם להכיר אותו.

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    מאמרים נוספים

    נגישות