דלרין

דלרין הוא פלסטיק (חומר תרמופלסטי) נפוץ מאוד ובולט בתעשייה. אבל עם כל סוגי הפלסטיק שקיימים היום בשוק, מה הופך את הדלרין למיוחד ואילו שימושים יש לו? במאמר הזה נכיר את הדלרין לעומק ונגלה כל מה שחשוב וכדאי לדעת עליו. בואו נתחיל.

 

מה מיוחד בדלרין?

דלרין (Delrin) הוא חומר קשיח מאוד שגם עמיד מאוד מפני שחיקה ובעל רמת חיכוך נמוכה מאוד. הוא שומר על צורתו היטב במצבים שבהם מופעל עליו לחץ או שהוא נושא משקל וכן במצבים שבהם הוא מקבל מכה. דלרין עמיד גם בפני חומרים רבים וכן, עמיד בפני טווח טמפרטורות רחב. מאחר שהוא סוג של פלסטיק, מדובר בחומר מלאכותי, אשר משמש כחלק מתהליכי הייצור של מוצרים מודרניים רבים. בעולם הפלסטיק, סוגי פלסטיק שונים הפכו למקובלים בעיקר לשימושים מסוימים וכך גם הדלרין. דוגמאות לשימושים אלה, תוכלו לראות כאן בהמשך. חשוב להדגיש שהדלרין הוא אחד מכמה שמות מסחריים המתייחסים למעשה לווריאציות של חומר ששמו הכללי הוא “פוליאוקסימתילן” (Polyoxymethylene / POM), אצטאל או פוליאצטאל (polyformaldehyde).

 

אילו שימושים יש לו?

לדלרין שימושים רבים ביישומים שבהם יתרונותיו המיוחדים באים לידי ביטוי. זהו חומר נפוץ מאוד היכן שיש מנגנונים שצריכים לעמוד בשחיקה רבה מבלי להיפגם, לכן הוא בשימוש נרחב למשל בייצור גלגלי שיניים. בהקשר השימושים, חשוב לציין שיש לדלרין למעשה סוגי משנה רבים, על פי ההרכבים השונים שנותנים לו המספקים לו מגוון תכונות רצויות. באופן כזה אפשר למשל להשתמש בתעשיית המזון (בסוג דלרין שמיועד ספציפית לכך). אלה עוד כמה דוגמאות לשימושים הממחישות את יתרונות הדלרין ותועלותיו בתעשייה:

· ברכבים – הדלרין מתבטא ברכבים במנעולי הדלתות ובחלונות חשמליים למשל. מנגנונים אלה נדרשים לתפקד ביעילות רבה בעודם חשופים במידה כזו או אחרת לתנאי הסביבה – אבק, זיהום אוויר, שינויי מזג אוויר משמעותיים ועוד. כמו כן ישנה התנועה הפיזית של הפעלת המנגנון עצמו. דלרין מספק במקרים כאלה חלקי מוצר עמידים ואמינים.

· בריהוט – משמש לצירים ולמנעולים ולהיכן שיש חלקים נעים כמו מגרה שנעה על מסילה וגלגלים.

· בהדפסת תלת ממד – גם להדפסת תלת ממד דלרין הוא חומר גלם אפשרי. הוא מספק תחליף משופר לחומר הנפוץ למטרה זו – ABS.

 

העמידות בשחיקה של דלרין מתבטאת במוצרים רבים נוספים, כגון מיסבים ורוכסנים. גם תכונות אחרות שלו מתבטאות במוצרים שונים, כגון עטים, מפרטים לגיטרות ושימוש בדלרין לבידוד חשמלי.

 

כיצד מעבדים את הדלרין?

אפשר ליצור חלקי דלרין בסיסיים באמצעות טכניקת הזרקת הפלסטיק הנפוצה. לאחר מכן, אפשר לעבד אותו באמצעות תהליכי (ומכונות) עיבוד שבבי רגילים, כגון כרסום וחריטה. מעבר לכך, אפשר ליישם עליו גימורים מסוגים שונים. חשוב לשים לב בהקשר הגימורים לכך שדלרין נחשב כחומר מאתגר למדי לחיבור. כך גם באשר לצביעה שלו בצבעים שונים. אך עם הזמן פותחו פתרונות שונים לאתגרים אלה.

 

לסיכום

דלרין הוא למעשה דוגמה נוספת וטובה לקשת האפשרויות הרחבה שפלסטיק בכלל מציב בפני יצרנים. השילוב של היקף יתרונותיו ושל קלות עיבודו, הופכים אותו למוצר אטרקטיבי מאוד למטרות רבות.

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    מאמרים נוספים

    נגישות