אוטומציה רובוטית RPA

RPA (Robotic Process Automation) – אוטומציה רובוטית הגדרה

RPA, או Robotic Process Automation, הוא שילוב רובוטים בתהליכי עבודה שונים בעסקים. יש לנו כאן למעשה שילוב של שני מונחים משלימים – אוטומציה ורובוטיקה. זה לא בדיוק אותו הדבר, אם כי ההגדרה למונח רובוטיקה אינה חד משמעית. בפועל, אלה תחומים קרובים מאוד המשלימים האחד את השני היטב. אוטומציה מתייחסת לביצוע פעולות שונות בעסק באמצעות מכונות. אלה עשויות להיות מכונות פשוטות יחסית, כגון מערכת לבקרת כניסה לאזורים מסוימים בעסק ורישום נוכחות. מערכת כזו מתפקדת במקום עובד, שיכל לעמוד שם ולבדוק זהות של כל אדם שמעוניין להיכנס. זו אוטומציה גם ברמת התוכנה וגם ברמה הפיזית, מאחר שהמקום יהיה נעול לכניסה וייפתח אוטומטית רק בפני מי שמזדהים מול המערכת באופן המבוקש (למשל האמצעות תג עובד מתאים). המונח רובוטיקה מתייחס בדרך כלל למכונות, שבהן הפעולות הפיזיות שהן מסוגלות לבצע הן רבות ומגוונות יותר, למשל רובוט המשולב בפס ייצור.

 

 

למי מיועד ה-RPA?

RPA עשוי להתאים לעסקים מסוגים שונים בהתאם למצבם. ניתן לתכנן פתרונות שונים לעסק מראש, כמתקנים אשר כוללים רובוטיקה רבה ומתקדמת, למשל בהקמת מפעל חדשני. כמו כן, ניתן ליישם אוטומציה רובוטית גם כשיפור ושדרוג למתקנים קיימים של העסק. למעשה, עדכון מערכות כאלה יהיה במילא הכרחי בשלב מסוים, מאחר שהטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן. אי אפשר לשרוד בעסקים אם פועלים בתחום מאוד טכנולוגי אך נשארים מאחור. כמובן, אוטומציה ורובוטיקה לא חייבות להיות נרחבות ובוודאי שלא מלאות – מעין מפעל אוטומטי לחלוטין. גם לעובדים אנושיים יש תועלות ואפילו תועלות ייחודיות להם. כך שלרוב ובפועל, רואים שילוב של RPA בהיקפים מסוימים, לצד לא מעט עובדים אנושיים.

 

 

כיצד עובד ה-RPA?

אם מדברים על אוטומציה רובוטית כעל תהליך של הפיכת הרגיל לאוטומטי, זהו תהליך מורכב למדי. אך בגדול, ניתן להציג אותו דרך שלושת שלבי המפתח הבאים:

  • אפיון דרישות – התהליך מתחיל מניתוח המצב הנוכחי, תוך זיהוי המקומות שבהם אפשר לשלב רובוטיקה. למשל היכן שרואים פעילויות אשר חוזרות על עצמן. “אפשר” ו”כדאי” הם שני דברים שונים ולכן, יש גם עבודה של הערכת מה שדרוש לשם מימוש הרובוטיקה באותו הקשר.
  • פיתוח הפתרון – לאחר שמנתחים ומחליטים באופן כללי מה דרוש, מגיעים לשלב של אפיון הפתרון באופן מפורט יותר, תוך מענה לשאלות כגון אילו סוגי רובוטים ישולבו ומאילו דגמים, מאחר שכבר הוגדרו הפעילויות המתאימות לאוטומציה. כעת השאלה היא מה הפתרון הרובוטי שיתאים לכך ביותר, באופן שישתלם לעסק לאורך זמן. באופן ספציפי, פתרון זה יידרש לתת מענה טוב מבחינת שני מדדים כספיים: ראשית TCO – עלות הבעלות הכוללת של הפתרון לעסק (Total Cost of Ownership). שנית, ROI – החזר ההשקעה שהעסק יראה מיישום אוטומציה רובוטית או Return On Investment.
  • הטמעה בשטח – בסופו של דבר עוברים משלבי התכנון ליישום המעשי בשטח. גם כאן יהיה צורך בסיוע מקצועי מסוגים שונים ולעתים בעדכון אופן הפעולה שתוכנן באופנים שונים. מדובר למעשה בתהליך של שינוי, אשר נוגע גם לשינוי בתהליכי עבודה וגם לשינויים שונים מבחינת העובדים. לכן חשוב לקדם זאת, מתוך הפרספקטיבה הרחבה והמוכרת בעולם העסקים של “ניהול שינויים”. הטמעה איכותית, תבטיח מעבר חלק ככל האפשר מהמצב הישן לחדש ומיצוי התועלות משילוב הרובוטיקה. בין השאר, התנגדויות שונות שיש לעובדים ומנהלים בהקשר זה תוכלנה להיפטר באופן טוב, שיקדם את הפרויקט כולו.

 

הטמעת אוטומציה רובוטית בתהליכי ייצור

אוטומציה רובוטית הפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד ממפעלים רבים, הבוחרים להחליף את כוח האדם במערכות האוטומציה. באמצעות הטמעת אוטומציה, הנחשבת למדויקת, מהירה ויעילה יותר מהעובדים האנושיים, ניתן לחסוך בעלויות הייצור ובכוח האדם, לצמצם טעויות אנוש ולשפר תהליכים ואת תפוקת המפעל.

ההחלטה להטמיע אוטומציה בתהליכי הייצור, צריכה להתחיל מאבחון הבעיה בקו הייצור. לאחר מכן, יש לבדוק האם קיים פתרון קיים באמצעות הטמעה של אוטומציה רובוטית שכבר פותחה, באילו דרכים האוטומציה מסייעת לפתרון הבעיה ומה העלות שלה. על בסיס מערכת האוטומציה הקיימת, ניתן לפתח מערכת אוטומציה שמותאמת לצרכים האישיים של המפעל. במידה ואין מערכת אוטומציה קודמת, יהיה צורך לפתח מערכת אוטומציה חדשה לחלוטין ולייצר אב טיפוס.

 

מהי החשיבות של האוטומציה הרובוטית?

לתועלות הטכניות שמספקת האוטומציה הרובוטית, יש פעמים רבות גם השלכות עסקיות חשובות ואפילו אסטרטגיות. למשל במצב זמני שבו חשוב לעבוד במהירות גדולה מהרגיל, כדי לעמוד בביקוש תקופתי גדול שצפוי. ייתכן שלא משתלם לעסק לשכור לשם כך עובדים נוספים. אך רובוט שכבר נמצא במקום, עשוי להיות מופעל בצורה מהירה יותר ולתת לכך מענה. חשיבות האוטומציה הרובוטית מתבטאת גם בתועלות של צמצום טעויות ותאונות. אלה לא תועלות גלויות ומרשימות אולי כמו עלייה מהירה בתפוקה. אפשר לראות אותן כתועלות יותר נסתרות. אך הן עדיין רבות לאורך זמן וניתנות גם למדידה, כאשר משווים זאת לנתוני העבר בנושאים אלה. היכן שמשולבת אוטומציה שמחליפה עובדים אנושיים, היא בעצם מפנה את אותו כוח אדם לביצוע פעילויות אחרות. אפשר כמובן גם לצמצם את היקף כוח האדם ובכך לחסוך בעלויות. אך מאחר שרובוטים עושים פעולות פשוטות ושגרתיות יחסית, יש כאן את הערך המוסף שהעובדים האנושיים מתפנים לפעילויות יותר מתוחכמות, חשובות ויצירתיות. כלומר, כל מה שרובוטים פחות טובים בו. בשורה התחתונה יכול להתקבל בצורה כזו שילוב של המיטב, מבחינת יכולות שני סוגי העובדים – “העובד הרובוטי” והעובד האנושי.

 

כיצד משתלב ה-RPA עם הטכנולוגיה של היום (AI)?

רובוטיקה היא גם אחד האלמנטים של מה שידוע בכינוי תעשייה 4.0. זהו הדור העדכני של התעשייה המודרנית, לאחר הדורות הקודמים, שהיו בקצרה דורות אלה: המהפכה התעשייתית הראשונה, שהתפתחה בעקבות המצאות פשוטות אך חשובות מאוד כמו מנוע הקיטור. לאחריה הייתה המהפכה התעשייתית השנייה, אשר כללה את החידוש החשוב של פס הייצור האוטומטי והייצור ההמוני שהוא איפשר, בסיוע השתכללות יכולת השימוש בחשמל. המהפכה השלישית הגיעה קרוב יותר לימינו, עם ההשפעה המכרעת של המחשוב העסקי ועולם האלקטרוניקה. לבסוף, כאמור, הגענו לזמן הנוכחי של תעשייה 4.0 או אם תרצו המהפכה התעשייתית הרביעית. לצד הרובוטיקה, שלב זה מתאפיין גם בשימוש נרחב בסמארטפונים, Internet of Things ומינוף היקפי נתונים גדולים במיוחד (דיג דאטה). Robotic Process Automation משתלב בכך היטב ובדרכים רבות, כולל שילוב בתחומי משנה חשובים של עולם המחשוב המודרני, כגון בינה מלאכותית (AI).

 

אילו עובדים או תפקידים חדשים יש לשלב בחברה לאחר הטמעת אוטומציה?

לאחר הטמעת אוטומציה תעשייתית של רובוטים במפעל, עולה הצורך להכשיר את העובדים להפעיל ולפקח על מערכות האוטומציה. במידה וכוח האדם הקיים במפעל אינו מיומן ומנוסה בתחום, יהיה צורך לגייס עובדים מקצועיים בעלי ידע טכנולוגי שיהיו אחראיים לערוך בקרה למכונות האוטומציה, כגון מתכנתים ומהנדסי אוטומציה ובקרה. מהנדס אוטומציה ובקרה זהו אדם שיש לו תואר מהנדס ולמד הנדסת מכונות, מכטרוניקה או חשמל. הוא בקיא במכניקה של המכונה ומבין את הלוגיקה של הפקודות המאפשרות למכונה לפעול. ישנן חברות לפיתוח אוטומציה, כמו ארק אוטומציה, אשר מעסיקות מהנדס אוטומציה ובקרה שתפקידו גם לתכנן ולתכנת את מכונות האוטומציה. כאשר המהנדס עובד במפעל שבו כבר הוטמעה מערכת האוטומציה, אז המהנדס אחראי לליווי הפרויקט ולטיפול בתקלות שעלולות לצוץ.

 

איך ובכמה פיתוח מכונות ואוטומציה יפחיתו את עלויות הייצור של החברה?

הפחתת העלויות של החברה בזכות שילוב מכונות אוטומציה, משתנה ותלויה בגורמים רבים. לפני הטמעת אוטומציה תעשייתית יש לבחון כמה עובדים האוטומציה צפויה להחליף, ומה העלות הצפויה של גיוס מהנדסים. בנוסף לכך, יש לבחון עד כמה התפוקה צפויה להיות גבוהה יותר כתוצאה מהטמעת מכונות האוטומציה. בהתאם לכך ניתן לחשב את החזר ההשקעה הצפוי ולהעריך מתי החברה עשויה ליהנות ממנו.

 

לסיכום

אין לדעת לאן הדברים עוד יוסיפו ויתפתחו בעתיד. אולי נראה דור חמישי של התעשייה. בינתיים, ברור שאוטומציה רובוטית היא מגמה חשובה ושימושית ביותר, שכדאי ומשתלם להכיר וליישם (היכן שמתאים כמובן).

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    מאמרים נוספים

    נגישות