מה זה אוקולון

אם תתעמקו בחומרים האפשריים לתכנון מוצר ולייצורו, סביר שתעלה השאלה מה זה אוקולון? אוקולון הוא אחד מחומרי הגלם הבולטים והנפוצים ביותר הזמינים היום בארץ למטרות ייצור. ובכן, במאמר זה נסביר על התכונות של החומר הזה ועל הסוגים הזמינים שלו, נפרט על השימושיים הבולטים שלו ועוד.

 

מקור השם – האם הוא בכלל טעות?

אוקולון ידע בתחום הייצור כסוג פופולארי של פלסטיק – משמע מבחינה כימית – סוג של פולימר סינתטי. אך אוקולון הוא למעשה לא בדיוק שם של חומר, זהו בפועל שם מסחרי (“(“Akulon של אחד ממוצרי הפוליאמיד הבולטים בארץ. פוליאמיד הוא סוג של פלסטיק שפיתחה חברת “דופונט” והוא מוכר בעוד שם, שגם הוא שם מסחרי – “ניילון”. אם נרצה לסכם זאת – אוקולון וניילון הם שני שמות מסחריים של מוצרי פלסטיק מסוג פוליאמיד.

 

תכונותיו של האוקולון

לאוקולון יתרונות רבים, כשבולטים בייחוד יתרונות אלה:

  • זול לייצור – עלות ייצור נוחה הופכת אותו לחומר גלם זמין לכל מטרה ומסייעת להוזלת המוצר שמייצרים בעזרתו.
  • חזק פנימית וחיצונית – זהו חומר חזק שעמיד ללחצים. כמו כן, הוא חומר בעל פני שטח קשיחים, שזהו היבט המצמצם שחיקה. אפשר להמחיש את החוזק בכך שאוקולון משמש לעיתים כתחליף למתכת.
  • עמיד לחום – באופן יחסי, אוקולון עמיד במידה טובה בפני חום.
  • בעל הרכב גמיש – אפשר לתכנן אותו כחומר גלם בהתאם למטרות שונות.

 

לאילו שימושים בתעשייה הוא מתאים?

מדובר בפלסטיק שמתאים מאוד לתעשיות שונות. השילוב של חוזק ונוחות עיבוד מאפשרים לעבד אותו גם בצורה עדינה, ברמות דיוק גבוהות של התוצר. כך שרואים אותו בהיקף רחב מאוד של תעשיות מוצרים, למשל בעולמות הרפואה והאלקטרוניקה. בתחום המזון אפשר למצוא לדוגמה משטח חיתוך מבוסס אוקולון, שהוא קל לניקוי, חזק ועמיד בהפעלת הסכינים עליו. במסגרת תכנון מכונות, אוקולון עשוי להיות בין החומרים ששוקלים להשתמש בהם תודות לתכונותיו המצוינות, ודאי במסגרת הנדסת מוצר. גם אם מדובר בהתייעלות אנרגטית, עשוי לעלות על הפרק שיפור תהליכי ייצור כדי להשיג זאת. זה הוא מצב נוסף שבו שימוש בחומרים מתקדמים כגון אוקולון עשוי להיות בין האפשרויות שייבחנו.

 

כיצד עובדים עם אוקולון?

כחומר גלם ומאחר שהוא חומר מלאכותי, אפשר להשיג אוקולון במבחר צורות שונות. זאת בהתאם לתהליכי הייצור שבהם הוא אמור להשתלב. זה יכול להיות למשל פורמט של גלילים, חוטים ועוד. על בסיס נקודת מוצא זו מעבדים אותו בהתאם לדרישות. כמו כן, החומר מגיע עם תוספים שונים לפי הצורך, כך שהוא יכול להיות חזק מהרגיל, יותר עמיד לחום וכדומה. אפשר לספק לאוקולון כל צורה שרוצים באמצעות יציקתו לתבניות. לאחר מכן, אפשר לעבד את מוצר האוקולון בשיטות של עיבוד שבבי וcnc. עיבוד שבבי מאפשר לבצע גימור לפני השטח של החלק באופנים שונים, כגון כרסום, חריטה או קדיחה. יש לאפשרות זו שימושים רבים. היא עשויה לסייע מבחינת אחיזה נוחה בחלק המיוצר, חיבורו לחלקים אחרים, המראה שלו ועוד. יש גם שיטות ייצור נוספות, כגון שיחול (אקסטרוזיה). אך הזרקה לתבניות ועיבוד שבבי הן שתי גישות בולטות מאוד שעונות על רוב הדרישות.

 

לסיכום

את המונח אוקולון כדאי בהחלט לרשום לפניכם באשר לחומרים לייצור, הוא רב אפשרויות, זמין ומשתלם.

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    מאמרים נוספים

    נגישות